Enkel uppstart med fullt stöd

Vi hjälper dig genom hela din uppstart

När du har bestämt dig för FRENDA får du fullt stöd av oss genom alla förberedelser inför din start. Vår erfarenhet av hundratalet uppstarter de senaste åren ger dig den trygghet du behöver

Enkel uppstart med fullt stöd

Så går en uppstart till - steg för steg

När du ska starta upp med FRENDA får du en personlig startkoordinator som guidar dig genom förberedelserna och ser till att bytet av journalsystem sker utan onödig inverkan på er löpande produktion

1. Avtal

Från det att du har skrivit på ett avtal för FRENDA brukar vi rekommendera att vi planerar in din uppstart tidigast inom åtta veckor. Detta för att du ska få rätt förutsättningar att starta upp på ett lugnt och kontrollerat sätt. Klicka på knappen nedan om du vill få ditt anpassade avtalsförslag och inleda din uppstart.

2. Uppstartsmöte

Som ett första steg i förberedelserna inför din uppstart av FRENDA genomför vi ett uppstartsmöte över telefon och fjärruppkoppling. På uppstartsmötet får du mer information och en tydlig checklista med de förberedelser du behöver genomföra. Vidare bokar vi in ett par gemensamma hålltider.

3. Föreberedelser enligt efter checklista

Efter att uppstartsmötet är genomfört jobbar du vidare med dina förberedelser med hjälp av vår tydliga checklista. Exempel på förberedelser är; säkerställa att mottagningens IT-utrustning stödjer FRENDAs tekniska rekommendationer, beställa HSA-konton, beställa SITHS-kort för inloggning och beställa funktionscertifikat från Försäkringskassan

4. Konvertering

När du ska börja med FRENDA konverterar vi information från ditt nuvarande journalsystem till FRENDA. Efter att du fört över en aktuell kopia av din nuvarande databas dagen innan din uppstart överför vi din information till FRENDA. Exempel på information som konverteras är patientuppgifter, daganteckningar och tidbok.

5. Utbildning och uppstart

I din uppstart ingår som standard en kostnadsfri grundutbildning som vi genomför på plats på din mottagning med samtliga användare. Vår utbildning är en gedigen grundutbildning om ca 6 timmar. Efter den genomförda utbildningen har du och dina kollegor all kunskap ni behöver för att börja använda ert nya journalsystem. Nu är ni igång!

Vanliga frågor

Har du fler funderingar - svaret kanske finns här?

Från det att vi har ett påskrivet avtal brukar vi rekommendera att vi planerar in din uppstart tidigast om åtta veckor. Detta för att du ska få rätt förutsättningar att starta upp på ett lugnt och kontrollerat sätt. Har du behov av att komma igång snabbare än så tveka inte att kontakta oss så ser vi hur vi kan lösa det för dig!

Läs mer om hur en uppstart går till här

Efter att du beställt FRENDA Röntgen kommer vi att kontakta dig för att planera in en uppstart.

Uppstarten tar i normalfallet ungefär tre veckor och består av tre aktiviteter. Först har vi ett teknikmöte där vi testar så att all utrustning fungerar som tänkt i FRENDA Röntgen. Ungefär en vecka senare har vi utbildning på en timme för hela kliniken. Efter avklarad utbildning kan du börja arbeta skarpt med patienter i FRENDA Röntgen. När du sedan använt programmet i en vecka har vi ett valideringsmöte där vi kontrollerar så att allt fungerat som tänkt. Därefter konverterar vi dina tidigare bilder och du är igång fullt ut med FRENDA Röntgen!

Ja för FRENDA Journal ingår en inställningsutbildning, en grundutbildning på plats på din klinik, samt en uppföljningsutbildning. För FRENDA Röntgen ingår ett inställningstillfälle samt en grundutbildning.

De allra flesta av våra kunder har redan idag datorer som uppfyller våra tekniska rekommendationer. För att använda FRENDA krävs ingen avancerad utrustning. Läs mer om våra tekniska rekommendationer här
Ja ett visst stillestånd blir det. Totalt sett ca en och en halv dag. I normalfallet tar vi in din databas för konvertering vid lunchtid dagen innan din start, därefter kan ni inte längre arbeta i ert befintliga journalsystem. Vidare brukar grundutbildningen som tar ca 6 timmar ske på er startdag så under den dagen rekommenderar vi att ni inte har patienter.

När du har bestämt dig för FRENDA kan du begära ditt avtalsförslag här från vår webbsida, alternativt genom att kontakta oss på sales@frenda.se. När avtalet är klart är du i trygga händer och vi tar kontakt med dig för att inleda vår beprövade uppstartsprocess!