Funktioner som underlättar din vardag

FRENDA Journal

Journalsystemet är hjärtat i vår molnbaserade plattform där samlar vi verktygen som underlättar vardagen på tandvårdsmottagningen

Vi vill att du ska kunna fokusera på Tandvård

Journalen ger dig verktyg för att kunna ägna mer av din tid åt tandvård och mindre av din tid åt administration och IT

FRENDA gör att du som användare alltid har nära till den information som du behöver just för stunden, på FRENDAs startsida exempelvis samlar vi all information om uppgifter eller händelser som behöver hanteras. Det gör att du som användare inte själv behöver utforma manuella rutiner eller bevaka en massa olika listor. 

Vi ligger i framkant och använder modern teknik för att kunna ge våra användare ett journalsystem fullt med funktioner som skapar värde. Vi utgår alltid från vetskapen om att arbetsdagen på en tandvårdsmottagning kan vara stressig och att våra användare helst av allt skulle vilja ägna mer tid åt tandvård och mindre tid åt administration och IT

Kostnadsfria "tilläggsfunktioner"

I vår licensavgift ingår tillgång till många funktioner som normalt sett är dyra tillval. Exempel på "tilläggsfunktioner" som ingår kostnadsfritt är webbtidbok, röststyrning samt lagring och säkerhetskopiering av patientdata.

FRENDA support

I avgiften för FRENDA ingår även fri support via telefon och mejl. FRENDAs supportteam består av både personer med teknisk och/eller klinisk bakgrund. Du har också fri tillgång till vår supportportal där vi samlar användarinstruktioner både i text- och videoformat. Ta en titt redan nu på www.support.frenda.se!

Enklare samarbete

I FRENDA gäller "en patient, en journal" det innebär att om en patient kommer till dig från en mottagning som använder FRENDA så kan du enkelt få tillgång till patientens uppgifter och journal. Det förenklar informationsdelningen vid samarbeten mellan olika mottagningar.

Automatiska uppdateringar

Uppdateringar av FRENDA sker kontinuerligt, alla uppdateringar sker automatiskt utan att du behöver göra någonting för att ta del av den senaste versionen. Du behöver inte lägga ner tid på uppdateringar själv eller ta hjälp av någon tekniker. Den tiden kan du ägna åt annat!

Funktioner i FRENDA Journal

Här listar vi ett urval av de funktioner som finns i FRENDA Journal

Startsida och patientlist

På FRENDAs startsida presenteras aktuell information om mottagningens uppgifter och händelser. Exempelvis förfallna fakturor, osignerade journalrader och ej skickade ersättningsbegäran. Det gör att du som användare alltid har en överskådlig bild över saker som behöver hanteras.

I den tydliga patientlisten framgår patientens uppgifter och eventuell information som är viktig att ta del av, exempelvis CAVE-markeringar visas tydligt för användaren.

Journal

I FRENDA:s dynamiska journal väljer du själv hur du vill visa grafik respektive text. Du registrerar status, fynd och åtgärder på det sätt som passar dig bäst. Med flexibla möjligheter för att sortera, filtrera och färglägga journalrader hittar du snabbt rätt information. ​

Tidbok

Du får fullständig överblick över bokningar och scheman med vår tidbok. Klicka-och-dra funktionalitet, bevakningslistor, parkeringsruta och tydlig färgkodning är bara några exempel på funktioner som förenklar planeringen av er tid.

Ekonomi

FRENDA erbjuder omfattande stöd för betalningar, fakturering, uppföljning och rapportering. Med realtidsuppkoppling mot Försäkringskassan kan du vara trygg i att debiteringar sker med rätt underlag. Bokföringsunderlag kan självklart exporteras i SIE- format.

Parodjournal

Vi erbjuder en överskådlig parodjournal där du registrerar parodstatus. Du kan följa upp och jämföra olika registreringstillfällen mot varandra och du får en grafisk indikation på hur status förändrats över tid. Tillsammans med röststyrningen möjliggörs stora tidsbesparingar.

Behandlingsplan

Skapa, redigera och kopiera behandlingsplaner som du enkelt kan dela med dina patienter. Du kan skicka förhandsprövningar till Försäkringskassan direkt från behandlingsplanen så att du och dina patienter får en korrekt bild av kostnaden.

Webbtidbok

FRENDAs webbtidbok ger dina patienter möjlighet att boka och hantera sina tider på egen hand via webben utan extra kostnad för dig. Du har full kontroll och kan ställa in vilka tider och vilka behandlare som är tillgängliga för bokning via webben.

Webbtidboken förenklar patientanskaffning, ökar mottagningens tillgänglighet och minskar samtidigt administration av ny- och ombokningar. 

Kallelser & SMS

I FRENDA håller du enkelt reda på hur varje patient önskar bli kontaktad och kan själv eller per automatik skicka revisionskallelser, påminnelser och övriga meddelanden genom rätt kanal. Vi har stöd för kallelser via SMS, e-post och kallelsekort.

Röststyrning

Med röststyrningen som ingår kostnadsfritt i FRENDA effektiviseras ditt arbete samtidigt som ergonomin förbättras. I stället för att använda ett tangentbord talar du in status, fynd och parodregistreringar.

Dina registreringar bekräftas både visuellt på skärmen och med ljud om så önskas.

Remisser

FRENDA ger dig fullt stöd för hantering av inkommande och utgående remisser. Du kan hantera såväl fysiska som digitala remisser. Kommunikation mellan FRENDA-mottagningar sker enkelt och patientdata kan på ett snabbt och säkert sätt delas mellan remittenter och remissinstanser.

Kopplingar till andra verktyg

FRENDA har kopplingar till en rad verktyg du behöver

FASS

I hälsodeklarationen finns möjlighet att söka läkemedel direkt i FASS och lägga till dessa på medicinlistan.

Försäkringskassan

FRENDA har direktkoppling mot FK. Patientens högkostnadsskydd, ersättningsperiod, ATB och STB uppdateras automatiskt.

E-recept via ApoEx

Förskrivare kan skriva recept direkt i FRENDA via ApoEx. Receptet journalförs automatiskt med styrka och dosering.

Betalterminal

Med en kassakopplad betalterminal från Bambora överförs beloppet direkt från FRENDA till terminalen, vilket minskar risken för fel.

Fakturatjänst

Erbjud flexibla betalningsalternativ med fakturatjänst från Collector Bank. Fakturan skickas till patienten medan mottagningen får betalningen inom 24 timmar.

Röntgenkopplingar

Utöver FRENDA Röntgen erbjuder vi kopplingar till de flesta röntgensystem. Du arbetar som vanligt med ditt röntgensystem men har möjlighet att direkt från FRENDA öppna patientens bilder.

Folkbokföringsuppgifter via SPAR

Hämta patientens folkbokföringsadress automatiskt via SPAR. Du får information om patienter som ändrat adress eller avlidit.

Krypterad kommunikation

Skicka konfidentiell information, exempelvis remiss eller journal, säkert och krypterat med Medspace.

De som har gett oss sitt förtroende

Så säger våra kunder

Vanliga frågor

Du kanske hittar svaret på dina funderingar här!

Månadskostnaden är 899  kronor per vårdgivare och 349 kronor per användare. I avgiften ingår kontinuerliga uppdateringar samt support.

I samband med uppstarten tillkommer en uppstartsavgift på 11 900 kronor. Vill du konvertera data från ditt tidigare journalsystem så kostar det 12 900 kronor per databas. Samtliga priser anges exkl. moms.

Läs mer om vad som ingår i priset här

Från det att vi har ett påskrivet avtal brukar vi rekommendera att vi planerar in din uppstart tidigast om åtta veckor. Detta för att du ska få rätt förutsättningar att starta upp på ett lugnt och kontrollerat sätt. Har du behov av att komma igång snabbare än så tveka inte att kontakta oss så ser vi hur vi kan lösa det för dig!

Läs mer om hur en uppstart går till här

Ja en inställningsutbildning, en grundutbildning på plats på din klinik, samt en uppföljningsutbildning ingår i samband med uppstarten.

De allra flesta av våra kunder har redan idag datorer som uppfyller våra tekniska rekommendationer. För att använda FRENDA krävs ingen avancerad utrustning. Läs mer om våra tekniska rekommendationer här
Beroende på antal samtidiga användare är våra rekommendationer:

  • 1-4 personer 5/5 Mbit/s
  • 5-10 personer 10/10 Mbit/s
  • 10 eller fler personer 100/100 Mbit/s

Värt att notera är att vår lösning fungerar även med långsammare internet, vissa kunder kör till och med genom internetdelning från sin mobiltelefon!, men det är trots allt en webbaserad lösning så desto snabbare och stabilare internet desto bättre. Därför rekommenderar vi i första hand fiber och kabelanslutna uppkopplingar.

Fri support via telefon eller mejl ingår i alla våra licenser. Våra öppettider är:  måndag – torsdag 8.00 – 17.00 och fredagar: 8.00 –  15.00.

Sedan har du som användare också fri tillgång till vår supportportal med instruktioner i text- och videoformat som du hittar på support.frenda.se