Här svarar vi på dom vanligaste frågorna

FRENDA FAQ

Är du intresserad av FRENDA hoppas vi på att du får svar på dina funderingar nedan. Är det något annat du undrar över är du välkommen att kontakta oss på sales@frenda.se

Med molnbaserad menar vi att lagringen och säkerhetskopieringen av din data inte sker lokalt på mottagningen utan ”i molnet”. Kortfattat innebär det egentligen att själva lagringen och säkerhetskopiering istället sker på en server som man kommer åt via nätet. Fördelen är att du inte behöver ha några kostsamma lösningar lokalt på mottagningen. En annan fördel är att du kan komma åt din information så länge du har tillgång till internet, det ökar flexibiliteten samtidigt som det förenklar delning av information vid samarbete med andra mottagningar.  Läs mer om våra tekniska lösningar här

De allra flesta av våra kunder har redan idag datorer som uppfyller våra tekniska rekommendationer. För att använda FRENDA krävs ingen avancerad utrustning. Läs mer om våra rekommendationer här

Nej du måste inte ha fiber för att använda FRENDA. Vi har till och med kunder som använder FRENDA på tåget hem genom att dela internet från sin telefon. Däremot så är våra lösningar molnbaserade och de laddar snabbare med bättre internet. Vilken hastighet du behöver på din mottagning är beroende av hur många samtidiga användare ni kommer att vara. Se våra rekommendationer för internethastighet här

När du vill börja med FRENDA kan du be om ett digitalt avtalsförslag här via vår hemsida. När avtalet är påskrivet inleder vi vår uppstartsprocess som beskrivs här

För att logga in i FRENDA krävs ett e-tjänstekort och en personlig kod. Varje gång man ska logga in sätter man in sitt kort i en kortläsare och matar in sin personliga kod.  Detta är ett krav för samtliga användare i FRENDA för att kunna uppfylla Patientdatalagen. 

Innan man startar med FRENDA är det viktigt att beställa e-tjänstekort till alla medarbetare i god tid, leveranstiden på e-tjänstekort kan ibland vara så lång som tre veckor. 

FRENDA Röntgen är utvecklat för att kunna vara flexibelt. En av det stora fördelarna är att vi har byggt stöd för stor del av den röntgenutrustning som används på våra kunders mottagningar. Du kan till och med använda flera olika typer av sensorer etc. samtidigt. Ta kontakt med oss antingen här via kontaktformulären på vår hemsida eller genom att skicka ett mail till sales@frenda.se så berättar vi mer om vilken utrustning vi har stöd för

I FRENDAs prismodell betalar man en grundavgift per vårdgivare, det vill säga juridisk enhet, och sedan en licensavgift per användare som ska ha tillgång till systemet. I våra licenser har vi inkluderat många ”tilläggsfunktioner” helt kostnadsfritt för dig. Utöver våra priser tillkommer kostnader för HSA-ombud och SITHS-kort som behövs för inloggning och säkerhet i FRENDA. Mer om våra priser här

Här på vår hemsida har vi samlat information om FRENDA men vi vet också att det alltid är lättare att prata med en riktig människa. Ta kontakt med oss via våra kontaktformulär eller skicka ett mail till sales@frenda.se så kontaktar vi dig och berättar mer. Vi ordnar också mer än gärna en kostnadsfri demonstration för dig och din mottagning! 

Vi använder modern teknik för att kunna garantera säkerheten i vår plattform. Alla kommunikation är krypterad i flera nivåer. Åtkomst till information i FRENDA kan endast ske via två-faktor autentisering med hjälp av SITHS-kort vilket gör att FRENDA är bland de säkraste lösningarna på marknaden