Handentandvårdens verksamhetschefer – Tandläkarna Amin Ghannadi och Amanjh Hamed

Hur vi arbetar med FRENDA på kliniken

Skickar ni SMS via FRENDA

– Ja, två st! En vid bokning och en som påminnelse 48 timmar före bokad tid (alla dagar i veckan)

Skickar ni fortfarande ut fysiska kallelsekort till patienter?

– Nej, men det har vi heller aldrig gjort, förutom vid enstaka patienter som själva önskat det (ytterst få)

Har ni faktura som betalsätt eller använder ni fakturatjänst?

– Som regel använder vi Fakturatjänsten mot patienter, vanliga fakturor mot myndigheter/Socialtjänsten/Landstinget

Delar ni på en textbank på kliniken eller har alla behandlare varsin?

– Blandat, vi har två större textbanker som delas av majoriteten av kollegor, och enstaka för enskilda behandlare

Är er tidbok uppbyggd på olika rum eller har ni för varje behandlare?

Tidboken/bokningarna är behandlarsorterad. I tidboksvyn ser man samtliga behandlare så att man får en riktig bra översikt över kollegors bokningar. Vi har även en separat Vy med aktuell tandläkare plus klinikens tandhygienist, vilket underlättar när man ska boka flera besök till patienterna

Arbetar ni med teamtandvård/pride (Det vill säga om ni bokar avsatt sköterske/hygienist/tandläkartid i tidboken)

– Nej, har inte prövat Pride

Använder ni behandlingspaket?

– Fantastisk funktion, speciellt för tandhygienisterna! Skapar bra tidsflyt för ensamarbetande behandlare

Använder ni e-recept via ApoEx i FRENDA?

– Ja, övergått från AlfaRecept till Apoex – fungerat jättebra.

Använder ni webbtidboken i FRENDA

– Vi avvaktar med den då vi känner att vi gärna vill ha mer kontroll över bokningar och ombokningar

Använder ni automatisk kallelse när ni bokar revisionspatienter?

– Nej, vi kallar per telefon så att patienten får välja tiden. Vi har under en period provat med autokallelser – men utvärderingen har visat att telefonkallelse minskar markant risken för ombokningar/avbokningar

Något övrigt ni vill dela med er av till andra branschkollegor om FRENDA?


FRENDA har en fantastiskt översiktskontroll – både på behandlarnivå och generell verksamhetsnivå. Man blir upplyst om allt från missad
FK-ersättningsbegäran till förfallna fakturor, missad SMS-leverans, utestående fordringar, osignerade journaler, remisshanteringen, fakturahanteringen, delade journaler med kollegor inom PTJ (underlättande framförallt på akutpatienter där historiken framgår) – allt med FRENDA känns som bara ett-klick-bort! Och om vi som behandlare ska kunna fokusera oss på patientarbetet är det av
yttersta vikt för oss att det administrativa runtom flyter på galant.

Lär känna FRENDA – när man väl upptäckt alla
funktioner vill man inte återgå till sitt gamla journalsystem.
På Handentandvården kan vi varmt rekommendera FRENDA Journalsystem till våra kollegor inom tandvården.

— Handentandvården, Handen